اروپای امروز با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کند. حتی در موضوع تامین انرژی در فصل زمستان با مشکل مواجه هستند و همین امر عاملی برای سست شدن کمک به اوکراین خواهد بود.

پیام نشست بی‌سابقه وزرای خارجه اروپایی در کی یف چه بود؛ نمایش همبستگی با زلنسکی در سایه اختلافات

وزرای خارجه اروپایی روز گذشته، نخستین نشست خود را در خارج از اتحادیه در اوکراین درگیر جنگ برگزار کردند، نشستی که به نوعی نشان دهنده تعهد چشم آبی ها بر ادامه حمایت مالی و نظامی از کی یف آن پس از پیروزی یک نامزد طرفدار روسیه در انتخابات اسلواکی و احتمال حذف بودجه برای اوکراین توسط کنگره آمریکا می باشد. همزمان با این تحول جوزپ بورل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما در حال برگزاری نشست تاریخی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اوکراین، کشور نامزد و عضو آینده اتحادیه اروپا هستیم.»

از سوی دیگر واشنگتن اصرار دارد که در حمایت نظامی و سیاسی قاطع خود از اوکراین تزلزل نکرده است، علی‌رغم اینکه کنگره بودجه اوکراین را از توافق هزینه‌های اضطراری که در آخر هفته برای جلوگیری از تعطیلی دولت منعقد شد، کنار گذاشت. اما حامیان راست‌گرای جمهوری‌خواه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به طور فزاینده‌ای خواستار توقف کمک‌های مالی به اوکراین شده‌اند، دولت جو بایدن، اما می‌گوید انتظار دارد مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان، اقدامی را برای حفظ جریان کمک‌ها تصویب کند.

پیام نشست بی سابقه وزرای خارجه اروپایی در کی یف چه بود؛ نمایش همبستگی با زلنسکی در سایه اختلافات

اوکراین بازیچه بازی های سیاسی

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل اما در گفت‌وگو با قدس درباره پیام نشست بی سابقه وزرای خارجه اروپایی که برای نخستین بار در یک کشور غیرعضو یعنی اوکراین برگزار شد، گفت: نشست مذکور در حالی در کی‌یف برگزار شد که امروز شاهد بروز و ظهور اختلافات شدیدی میان کشورهای اروپایی بر سر حمایت مالی از اوکراین هستیم.

وی در این باره تصریح کرد: اروپای امروز با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کند، به عنوان نمونه تورم ۹ درصدی و نرخ بیکاری ۴.۵ درصدی چالش های جدی در بین  کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. حتی در موضوع تامین انرژی در فصل زمستان با مشکل مواجه هستند و همین امر عاملی برای سست شدن کمک به اوکراین خواهد بود.

او همچنین با اشاره به دو دستگی و اختلاف عجیب بین سیاستمداران آمریکایی درباره کمک به اوکراین هم افزود: از مدت ها قبل جمهوری خواهان در کنکره گفتند مسئله اوکراین موضوعی اروپایی است و بایستی اتحادیه به اوکراین  کمک کنند. این درحالی است که بایدن در طول چند سال اخیر خودش را به شدت درگیر ارسال کمک های نظامی و مالی به کی یف کرده است ولی بودجه ۴۵ روزه ای که اخیرا برای دولت توسط کنکره تصویب شده هیچ اشاره ای در آن برای کمک به اوکراین نشده است

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: این نشان دهنده این است که در انتخابات سال آینده ایالات متحده (۲۰۲۴) اگر دونالد ترامپ و یا شخص دیگری از جمهوری خواهان پیروز شود مسئله جنگ اوکراین بازیچه بازی سیاسی آنها  قرار خواهد گرفت، این در حالی است که امروز در اروپا از جمله اسلواکی شاهد به قدرت رسیدن دولت های راست افراطی هستیم که اکثر آنها به ولادمیر پوتین تمایل و گرایش دارند و همین امر منجر به بی توجهی کشورهای اتحادیه اروپا به جنگ اوکراین و مقامات کی یف خواهد شد.

بیگدلی با اشاره به اینکه جریان راست گرای  افراطی امروز در بدنه ساختار دولت های اروپایی در حال شکل گیری است و با توجه به انتخابات پیش رو در فرانسه احتمال اینکه مارین لوپن  نامزد حزب راست افراطی (مجمع ملی) بعد از دوره ریاست جمهوری امانوئل مکرون در فرانسه سر کار بیایید بسیار زیاد خواهد بود، افزود: همین امر آینده اتحادیه را با توجه به ریاست پاریس بر  این مجمع دست خوش تغییراتی شود. از طرف دیگر مارین لو پن  دارای نفوذ زیاد در بین کشورهای اروپایی و ارتباط نزدیکی با پوتین رئیس جمهور روسیه دارد و همین امر در آینده نزیک فاصله غرب با اوکراین را شدت خواهد داد.

وعده سر خرمن به زلنسکی

او در پاسخ به این سوال که چرا جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم معطلی دو ساله اوکراین درگیر جنگ در بیانیه‌ای وعده عضویت کی یف در اتحادیه را داد، و این در حالی است که کشوری مانند ترکیه حدود دو دهه است پشت دروازه اتحادیه مانده و هنوز اجازه ورود نگرفته، این وعده دوباره به زلنسک را وعده سر خرمن نامیده و گفت: اوکراین یک کشور مسیحی و در جغرافیای اروپایی قرار گرفته  و از طرف دیگر بخاطر اینکه امنیت کی  یف در برابر مسکو بیشتر کنند بورل از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در آینده نزدیک سخن می گوید، اگر چه این شامل عضویت در ناتو نیست و حتی عضویت کی یف در اتحادیه اروپا هم در حد حرف های محفلی  می باشد که ۲۷ کشور اروپایی بعید است آن را تایید کنند. وی ادامه داد: البته درباره عضویت ترکیه هم چند شمکل وجود دارد. نخست همانگونه که فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین فرانسه در خصوص عضویت آنکارا در این اتحادیه  اعلام کرده بود این اتحادیه یک باشگاه مسیحی است و جایی برای کشورهای اسلامی وجود ندارد. البته اروپا با نوع رویکرد اردوغان و عثمانی گرایی در سیاست ترکیه هم مشکل دارند و این ها چالش اصلی است.

وی درباره اوکراین ادامه داد: با توجه به اینکه ناتو و اتحادیه اروپا تمام کشورهای اروپای شرقی را در برگرفتند لذا روس ها نگران این موضوع بودند لذا با وجود این مسئله اظهار نظر دبیر کل اتحادیه اروپا و حتی ناتو در خصوص پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا بیشتر مبالغه آمیز و زست حمایتی از زلنسکی است. او در پایان  تصریح کرد: درباره حمایت مالی از اوکراین میان  کشورهای نسبتاً غنی و فقیر اروپا اختلافات عمیقی به وجود آمده و بسیاری از کشورها را از تداوم کمک مالی به کی یف خسته کرده است، زیرا معتقدند برای حل مشکلات اقتصادی خود باید چاره اندیشی کنند، نه اوکراین.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.